Wysyłanie JPK do Ministerstwa Finansów

Z Baza wiedzy Sokaris

Proces wysyłki pliku JPK do Ministerstwa Finansów

W artykule posługujemy się zrzutami ekranu z procesu wysyłania pliku do Ministerstwa Finansów. Każdy zrzut ekranu posiada naniesione graficzne symbole pomocnicze w postaci zielonych strzałek oraz zielonych kółek z cyframi. Cyfry z kółek są używane w opisach nad obrazkami, gdzie występują zapisane w nawiasach kwadratowych, np. [1].


Zacznij od stworzenia pliku JPK_VAT i kontroli poprawności występujących w nim dokumentów i kwot. Jeśli wszystko będzie się zgadzać, przystąp do wysyłki.

Wysłać dokument JPK można z dwóch miejsc:


  • Bezpośrednio z okna tworzena/edycji pliku JPK naciskając przycisk "Wyślij JPK" [1]
Wysyłka z dokumentu JPK


  • Po wybraniu dokumentu na liście dokumentów JPK (Dokumenty->JPK->Lista dokumentów JPK) [2] i naciśnięciu przycisku "Wyślij JPK" [3]
Wysyłka z listy dokumentów JPK


Proces wysyłki zapoczątkowany zostanie pokazaniem okna ustawień eksportu. W górnej części będzie widoczna ścieżka, w której znajdzie się plik przeznaczony do podpisania. Możesz wybrać inną ścieżkę przyciskiem [4] lub pozostawić ścieżkę domyślną. Ta ścieżka będzie potrzebna, aby odnaleźć plik do podpisania, i wskazać go aplikacji podpisującej lub wysłać w celu podpisania na platformę ePUAP. Wybierz, jak chcesz podpisać plik klikając w sposób podpisywania [5] lub w przycisk "Konfiguruj". Proces wysyłki rozpocznie się po naciśnięciu przycisku [6]

Ustawienia eksportu JPK


Postęp procesu wysyłki podzielony jest na etapy. Stan etapu zobrazowany jest przez ikony [7]. Zielona ikonka "Ok" oznacza, że etap został pomyślnie zakończony. Animowana niebieska ikona oczekiwania wskazuje, że ten etap właśnie trwa. Jeśli z jakiegoś powodu dany etap nie powiedzie się, ikona zmieni się na czerwony krzyż.

Tekstowy zapis (log) procesu wysyłki można zaobserwować poniżej ([8]). W trakcie trwania proces wysyłki można anulować przyciskiem "Anuluj" [9]. Gdy wysyłka się zakończy, przycisk zmieni ikonę na "Ok" oraz napis na "Zamknij".

Przebieg procesu wysyłki


Jeśli wybierzesz sposób podpisywania za pomocą "Profiu Zaufanego na platformie ePUAP" - nastąpi próba zalogowania się do profilu ePUAP i automatycznego podpisania pliku. Jeśli wybierzesz sposób podpisywania "Z użyciem karty kryptograficznej", od razu po wygenerowaniu pliku JPK zostaniesz poproszony o samodzielne podpisanie pliku.

Uwaga! Automatyczne podpisywanie pliku przez ePUAP działa tylko w niektórych konfiguracjach kont. Ministerstwo Finansów nie udostępnia żadnej dokumentacji ani żadnego interfejsu dostępowego umożliwiającego podpisanie pliku za pomocą ePUAP.
Podpisywanie jest wykonane przez naszą firmę samodzielnie i działa z kontami w takiej konfiguracji do jakiej uzyskaliśmy dostęp:
* potwierdzone w urzędzie, a nie za pomocą systemu bankowego
* wykorzystujące sposób logowania za pomocą loginu i hasła
* wykorzystujące autoryzację za pomocą SMSa z PZePUAP
* nie posiadającego dodatkowych profili, na przykład firmowych.

Jeśli automatyczne podpisanie pliku na Twoim koncie nie powiedzie się, zmień sposób podpisywania na "Z użyciem karty kryptograficznej" i podpisz plik za pomocą ePUAP ręcznie. Proces podpisywania opisaliśmy tutaj.


W trakcie procesu automatycznego podpisywania za pomocą ePUAP zostaniesz poproszony o podanie loginu/adresu e-mail i hasła służącego do zalogowania się do platformy ePUAP [10]. Jeśli chcesz, dane logowania zostaną zapamiętane - zaznacz w tym celu pole wyboru "Zapamiętaj dane logowania" [11]

Logowanie przez ePUAP


Jeśli wybierzesz sposób "Z użyciem karty kryptograficznej" lub proces podpisywania automatycznego przez ePUAP nie powiedzie się, po wygenerowaniu pliku JPK zostaniesz poproszony o jego ręczne podpisanie.

  • Plik, który musisz podpisać pokazany jest w polu [12]. Wskaż go w aplikacji podpisującej lub wyślij na ePUAP i podpisz (jeśli nie wiesz, jak podpisać plik za pomocą ePUAP, naciśnij link "Dowiedz się, jak podpisać plik za pomocą ePUAP" w programie ([13])).
Nazwę pliku możesz zaznaczyć i skopiować do schowka nazwę pliku, aby łatwiej go wskazać aplikacji podpisującej. 
Plik znajduje się w lokalizacji wskazanej wcześniej ([4]).
  • Podpisany plik, jeśli to możliwe, umieść w miejscu i pod nazwą wskazaną w polu [14] (również możesz zaznaczyć i skopiować do schowka nazwę tego pliku). Program wykryje obecność podpisanego pliku i proces wysyłki będzie automatycznie kontynuowany. Jeśli jednak jest to dla Ciebie niewygodnie, lub aplikacja podpisująca nie oferuje zmiany nazwy pliku - po prostu otwórz lokalizację podpisanego pliku w Eksploratorze Windows, a sam plik przeciągnij i upuść na pole [15]. Program pozyska dzięki temu informację o położeniu podpisanego pliku i dalszy proces wysyłki będzie automatycznie kontynuowany.

Po podpisaniu pliku, zamknij okno samodzielnego podpisywania przyciskiem "Zamknij to okno" [16], jeśli okno nie zamknęło się samo.

Samodzielne podpisywanie pliku do wysyłki


Gdy wysyłka zostanie zakończona, JPK otrzyma numer referencyjny ([17]).

Od tego czasu poprawianie i usuwanie JPK jest niemożliwe

Bieżący status przetwarzania sprawdzisz przyciskiem "Status przetwarzania" ([18]).

Wysyłanie zakończone, sprawdzanie statusu przetwarzania


W wyniku sprawdzenia statusu przetwarzania otrzymasz komunikat z numerem statusu i jego opisem ([19])

Zaraz po zakończeniu wysyłki status powinien brzmieć 120 - Sesja została poprawnie zakończona. Dane zostały poprawnie zapisane. Trwa weryfikacja dokumentu.

Następnie status zmienia się na 301, 302 lub 303. Taki stan utrzymuje się, w zależności od obciążenia serwerów Ministerstwa, nawet do kilkudziesięciu godzin.

Status przetwarzania


Finalnym statusem jest status 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO.. Po uzyskaniu tego statusu - w kolumnie UPO zobaczysz napis "TAK" ([20]) - przycisk zmieni się na "Drukuj UPO" ([21]) umożliwiając wydruk UPO na formularzu urzędowym. Program automatycznie co jakiś czas sprawdza, czy UPO zostało wygenerowane - nie musisz w tym celu nic robić.

Wydruk UPO

Jeśli status początkowy jest inny niż 120, 301, 302 lub 303, oznacza to problem z wysyłką, i UPO w tej sytuacji nigdy nie nadejdzie. Należy wtedy na podstawie bieżącego statusu rozpoznać i usunąć przyczynę problemu a następnie ponowić wysyłkę pliku JPK.

Pełna lista statusów wysyłki:

Statusy można podzielić na 5 grup.

  • 1xx – Kody określające sytuacje związane ze stanem sesji (np. rozpoczęta, wygasła)
  • 2xx – Kody określające prawidłowe zakończenie procesu przetwarzania dokumentu
  • 3xx – Kody informujące o fazie przetwarzania dokumentu
  • 4xx – Kody określające niewłaściwe zakończenie procesu przetwarzania dokumentu
  • 5xx – Kody określające nieprawidłowe zakończenie procesu przetwarzania dokumentu

Kody "pozytywne" oznaczyliśmy jako (jasnozielone), kody "negatywne" na (czerwono)

100 Rozpoczęto sesję przesyłania plików. 101 Odebrano X z Y zadeklarowanych plików. 102 Proszę o ponowne przesłanie żądania UPO. 110 Sesja wygasła, nie przesłano zadeklarowanej liczby plików. 120 Sesja została poprawnie zakończona. Dane zostały poprawnie zapisane. Trwa weryfikacja dokumentu. 200 Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO. 300 Nieprawidłowy numer referencyjny. 301 Dokument w trakcie przetwarzania, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu. 302 Dokument wstępnie przetworzony, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu. 303 Dokument w trakcie weryfikacji podpisu, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu. 401 Weryfikacja negatywna – dokument niezgodny ze schematem XSD. 403 Dokument z niepoprawnym podpisem. 404 Dokument z nieważnym certyfikatem. 405 Dokument z odwołanym certyfikatem. 406 Dokument z certyfikatem z nieobsługiwanym dostawcą. 407 Przesłałeś duplikat dokumentu. Numer referencyjny oryginału to XXXXXXXX 408 Dokument zawiera błędy uniemożliwiające jego przetworzenie. 409 Dokument zawiera niewłaściwą ilość i/lub rodzaj elementów. 410 Przesłane pliki nie są prawidłowym archiwum ZIP. 411 Błąd podczas scalania dokumentu (dokument nieprawidłowo podzielony). 412 Dokument nieprawidłowo zaszyfrowany. 413 Suma kontrolna dokumentu niezgodna z deklarowana wartością. 414 Suma kontrolna części dokumentu (pliku …….) niezgodna z deklarowaną wartością. 415 Przesłany rodzaj dokumentu nie jest obsługiwany w systemie.