Podpisywanie pliku za pomocą ePuap
Podpisywanie plików za pomocą Profilu Zaufanego i platformy ePUAP
W artykule posługujemy się zrzutami ekranu z procesu podpisywania plików za pomocą ePUAP. Każdy obrazek posiada naniesione graficzne symbole pomocnicze w postaci zielonych strzałek oraz zielonych kółek z cyframi. Cyfry z kółek są używane w opisach nad obrazkami, gdzie występują zapisane w nawiasach kwadratowych, np. [1].
Aby podpisać plik Profilem Zaufanym (dalej zwanym PZ) należy zalogować się do systemu ePUAP pod adresem:
https://epuap.gov.pl/wps/portal
Na poniższym obrazku klikamy na "Zaloguj się" [1].
Następnie wpisujemy login lub e-mail [2], który jest przypisany do naszego PZ. Podajemy hasło [3] i klikamy przycisk "Zaloguj mnie" [4].
Po poprawnym zalogowaniu do serwisu ePUAP należy przejść do Skrzynki z dokumentami, wykonujemy to poprzez kliknięcie "Moja Skrzynka" [5].
Skrzynka jest podzielona na kilka folderów, nas interesuje folder "Robocze" [6] w który należy kliknąć.
W folderze "Robocze" mogą już występować pliki z poprzednich sesji lub może on być pusty jak na poniższym zrzucie. Aby podpisać plik musimy go najpierw wysłać do serwera ePUAP. W tym celu klikamy przycisk "Dodaj plik z dysku" [7].
Po kliknięciu przycisku "Dodaj plik z dysku" otworzy się windowsowe okno dialogowe służące do wyboru pliku z dysku naszego komputera. Należy znaleźć odpowiedni plik na dysku i go wskazać [8] a następnie nacisnąć przycisk "Otwórz" [9].
Po zatwierdzeniu okno dialogowe zniknie a wskazany plik pojawi się w górnej części strony [10] gotowy do wysłania do serwera (w tej chwili jeszcze nie jest wysłany!). Aby wysłać plik do serwisu ePUAP należy kliknąć przycisk "Dodaj" [11].
Po poprawnym wysłaniu pliku na stronie ePUAP wyświetli się komunikat "Dokument został przesłany na serwer" [12].
Kolejnym krokiem będzie jego podpisanie, aby to zrobić należy kliknąć w nazwę wysłanego dokumentu widoczną w liście dokumentów [13].
Po przeładowaniu strony zobaczymy nazwę wskazanego dokumentu [14] oraz przycisk "Podpisz" [15], który zainicjuje proces podpisywania dokumentu.
Po kliknięciu "Podpisz" ePUAP wyświetli okno z pytaniem czy podpisać dokument mimo braku postaci wizualnej, należy potwierdzić pytanie przyciskiem "Tak" [16].
Kolejnym krokiem będzie wybór sposobu podpisania pliku, za pomocą certyfikatu kwalifikowanego (czytnika z kartą) lub za pomocą Profilu Zaufanego, wskazujemy oczywiście "Podpisz Profilem Zaufanym" [17] i oczekujemy na kod SMS, który zostanie wysłany na nasz telefon.
Po chwili otrzymamy na telefon wiadomość SMS od PZePUAP o treści podobnej do:
Kod autoryzacyjny nr 1 z dnia 08.02.2018: 564265
Podany kod należy przepisać w polu [18] i nacisnąć przycisk "Potwierdź" [19].
Jeśli podaliśmy prawidłowy kod z SMS to poniżej nazwy podpisywanego pliku pojawi się informacja "Podpis prawidłowy - imię nazwisko" [20]. Oznacza to, że plik jest już podpisany i pozostało nam go pobrać z serwera ePUAP na dysk naszego komputera. Aby to wykonać klikamy "Pobierz" [21].
Przeglądarka może zapytać jeszcze czy pobierany plik otworzyć czy zapisać na dysku, koniecznie wybieramy "Zapisz" [22].
Zapisując plik jeśli to możliwe wskażmy mu miejsce zapisu takie jakie miał plik źródłowy, który podpisywaliśmy, a na końcu nazwy należy dopisać .xades (kropka i słowo xades bez żadnych spacji). Czyli jeśli podpisywany plik miał nazwę:
2018-02-06_15_54_18_jpk_vat_PLN_InitUpload.xml
to podpisany plik, pobrany z ePUAP powinien się nazywać:
2018-02-06_15_54_18_jpk_vat_PLN_InitUpload.xml.xades
Zapisany na dysku plik jest gotowym, podpisanym plikiem jaki teraz może zostać wysłany do MF w ramach obowiązku JPK.