Wysyłanie JPK do Ministerstwa Finansów: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 18 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 48: | Linia 48: | ||
+ | <span id="reczne_podpisywanie_pliku"></span> | ||
Jeśli wybierzesz sposób ''"Z użyciem karty kryptograficznej"'' lub proces podpisywania automatycznego przez ePUAP nie powiedzie się, po wygenerowaniu pliku JPK zostaniesz poproszony o jego ręczne podpisanie. | Jeśli wybierzesz sposób ''"Z użyciem karty kryptograficznej"'' lub proces podpisywania automatycznego przez ePUAP nie powiedzie się, po wygenerowaniu pliku JPK zostaniesz poproszony o jego ręczne podpisanie. | ||
Linia 72: | Linia 73: | ||
Następnie status zmienia się na 301, 302 lub 303. Taki stan utrzymuje się, w zależności od obciążenia serwerów Ministerstwa, nawet do kilkudziesięciu godzin. | Następnie status zmienia się na 301, 302 lub 303. Taki stan utrzymuje się, w zależności od obciążenia serwerów Ministerstwa, nawet do kilkudziesięciu godzin. | ||
+ | |||
+ | Jeśli status początkowy jest inny niż 120, 301, 302 lub 303, oznacza to problem z wysyłką, i UPO w tej sytuacji nigdy nie nadejdzie. Należy wtedy na podstawie bieżącego statusu rozpoznać i usunąć przyczynę problemu a następnie ponowić wysyłkę pliku JPK. Jeśli status 120, 301, 302, 303 utrzymuje się bardzo długo (kilka dni) - proszę kontaktować się telefonicznie lub mailowo [[http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/kontakt| z infolinią Ministerstwa Finansów]]. | ||
[[Grafika:jpkwysylka8.png|800px|thumb|center|Status przetwarzania]] | [[Grafika:jpkwysylka8.png|800px|thumb|center|Status przetwarzania]] | ||
− | Finalnym statusem jest status '''200''' ''- Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO.''. Po uzyskaniu tego statusu - w kolumnie UPO zobaczysz napis "TAK" (<span style="color: Green">'''[20]'''</span>) | + | Finalnym statusem jest status '''200''' ''- Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO.''. Po uzyskaniu tego statusu - w kolumnie UPO zobaczysz napis "TAK" (<span style="color: Green">'''[20]'''</span>) a przycisk <span style="color: Green">'''[21]'''</span> zmieni się na "Drukuj UPO" umożliwiając wydruk UPO na formularzu urzędowym. |
+ | Program automatycznie co jakiś czas sprawdza, czy UPO zostało wygenerowane - nie musisz w tym celu nic robić. | ||
[[Grafika:jpkwysylka9.png|800px|thumb|center|Wydruk UPO]] | [[Grafika:jpkwysylka9.png|800px|thumb|center|Wydruk UPO]] | ||
− | + | == Pełna lista statusów wysyłki== | |
− | |||
− | Pełna lista statusów wysyłki | ||
Statusy można podzielić na 5 grup. | Statusy można podzielić na 5 grup. | ||
Linia 91: | Linia 93: | ||
* ''5xx'' – Kody określające nieprawidłowe zakończenie procesu przetwarzania dokumentu | * ''5xx'' – Kody określające nieprawidłowe zakończenie procesu przetwarzania dokumentu | ||
− | Kody "pozytywne" oznaczyliśmy jako (<span style="color: lime">'''jasnozielone'''</span>), kody "negatywne" na (<span style="color: | + | Kody "pozytywne" oznaczyliśmy jako (<span style="color: lime">'''jasnozielone'''</span>), kody "negatywne" na (<span style="color: red">'''czerwono'''</span>) |
+ | |||
+ | *<span style="color: lime">100</span> Rozpoczęto sesję przesyłania plików. | ||
+ | *<span style="color: lime">101</span> Odebrano X z Y zadeklarowanych plików. | ||
+ | *<span style="color: lime">102</span> Proszę o ponowne przesłanie żądania UPO. | ||
+ | *<span style="color: lime">110</span> Sesja wygasła, nie przesłano zadeklarowanej liczby plików. | ||
+ | *<span style="color: lime">120</span> Sesja została poprawnie zakończona. Dane zostały poprawnie zapisane. Trwa weryfikacja dokumentu. | ||
+ | *<span style="color: Green">200</span> Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO. | ||
+ | *<span style="color: red">300</span> Nieprawidłowy numer referencyjny. | ||
+ | *<span style="color: lime">301</span> Dokument w trakcie przetwarzania, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu. | ||
+ | *<span style="color: lime">302</span> Dokument wstępnie przetworzony, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu. | ||
+ | *<span style="color: lime">303</span> Dokument w trakcie weryfikacji podpisu, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu. | ||
+ | *<span style="color: red">401</span> Weryfikacja negatywna – dokument niezgodny ze schematem XSD. | ||
+ | *<span style="color: red">403</span> Dokument z niepoprawnym podpisem. | ||
+ | *<span style="color: red">404</span> Dokument z nieważnym certyfikatem. | ||
+ | *<span style="color: red">405</span> Dokument z odwołanym certyfikatem. | ||
+ | *<span style="color: red">406</span> Dokument z certyfikatem z nieobsługiwanym dostawcą. | ||
+ | *<span style="color: red">407</span> Przesłałeś duplikat dokumentu. Numer referencyjny oryginału to XXXXXXXX | ||
+ | *<span style="color: red">408</span> Dokument zawiera błędy uniemożliwiające jego przetworzenie. | ||
+ | *<span style="color: red">409</span> Dokument zawiera niewłaściwą ilość i/lub rodzaj elementów. | ||
+ | *<span style="color: red">410</span> Przesłane pliki nie są prawidłowym archiwum ZIP. | ||
+ | *<span style="color: red">411</span> Błąd podczas scalania dokumentu (dokument nieprawidłowo podzielony). | ||
+ | *<span style="color: red">412</span> Dokument nieprawidłowo zaszyfrowany. | ||
+ | *<span style="color: red">413</span> Suma kontrolna dokumentu niezgodna z deklarowana wartością. | ||
+ | *<span style="color: red">414</span> Suma kontrolna części dokumentu (pliku ...) niezgodna z deklarowaną wartością. | ||
+ | *<span style="color: red">415</span> Przesłany rodzaj dokumentu nie jest obsługiwany w systemie. | ||
+ | [[#top]] | ||
+ | |||
+ | == Ręczna kontrola statusu wysyłki== | ||
+ | Istnieje możliwość ręcznego skontrolowania statusu wysyłki bezpośrednio na stronach Ministerstwa Finansów. | ||
+ | |||
+ | Jeśli JPK został wysłany za pośrednictwem e-bramki JPK_VAT (podpis kwotą przychodu), proszę udać się pod adres [https://mikro-jpk.mf.gov.pl/?action=GetSendFileInfo&refno=xxx https://mikro-jpk.mf.gov.pl/?action=GetSendFileInfo&refno=xxx] gdzie zamiast '''xxx''' wstawiamy numer referencyjny | ||
+ | |||
+ | Jeśli JPK został wysłany za pośrednictwem strony e-Dokumenty (podpis ePUAPem lub podpisem kwalifikowanym), proszę udać się pod adres [https://e-dokumenty.mf.gov.pl/api/Storage/Status/xxx hhttps://e-dokumenty.mf.gov.pl/api/Storage/Status/xxx] gdzie zamiast '''xxx''' wstawiamy numer referencyjny | ||
− | + | Numer referencyjny można przepisać z listy dokumentów JPK w programie, lub skopiować go do schowka (prawy przycisk myszy na liście, pozycja ''Kopiuj numer referencyjny do schowka'') | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Aktualna wersja na dzień 12:38, 26 wrz 2018
Proces wysyłki pliku JPK do Ministerstwa Finansów
W artykule posługujemy się zrzutami ekranu z procesu wysyłania pliku do Ministerstwa Finansów. Każdy zrzut ekranu posiada naniesione graficzne symbole pomocnicze w postaci zielonych strzałek oraz zielonych kółek z cyframi. Cyfry z kółek są używane w opisach nad obrazkami, gdzie występują zapisane w nawiasach kwadratowych, np. [1].
Zacznij od stworzenia pliku JPK_VAT i kontroli poprawności występujących w nim dokumentów i kwot. Jeśli wszystko będzie się zgadzać, przystąp do wysyłki.
Wysłać dokument JPK można z dwóch miejsc:
- Bezpośrednio z okna tworzena/edycji pliku JPK naciskając przycisk "Wyślij JPK" [1]
- Po wybraniu dokumentu na liście dokumentów JPK (Dokumenty->JPK->Lista dokumentów JPK) [2] i naciśnięciu przycisku "Wyślij JPK" [3]
Proces wysyłki zapoczątkowany zostanie pokazaniem okna ustawień eksportu. W górnej części będzie widoczna ścieżka, w której znajdzie się plik przeznaczony do podpisania. Możesz wybrać inną ścieżkę przyciskiem [4] lub pozostawić ścieżkę domyślną. Ta ścieżka będzie potrzebna, aby odnaleźć plik do podpisania, i wskazać go aplikacji podpisującej lub wysłać w celu podpisania na platformę ePUAP. Wybierz, jak chcesz podpisać plik klikając w sposób podpisywania [5] lub w przycisk "Konfiguruj". Proces wysyłki rozpocznie się po naciśnięciu przycisku [6]
Postęp procesu wysyłki podzielony jest na etapy. Stan etapu zobrazowany jest przez ikony [7]. Zielona ikonka "Ok" oznacza, że etap został pomyślnie zakończony. Animowana niebieska ikona oczekiwania wskazuje, że ten etap właśnie trwa. Jeśli z jakiegoś powodu dany etap nie powiedzie się, ikona zmieni się na czerwony krzyż.
Tekstowy zapis (log) procesu wysyłki można zaobserwować poniżej ([8]). W trakcie trwania proces wysyłki można anulować przyciskiem "Anuluj" [9]. Gdy wysyłka się zakończy, przycisk zmieni ikonę na "Ok" oraz napis na "Zamknij".
Jeśli wybierzesz sposób podpisywania za pomocą "Profiu Zaufanego na platformie ePUAP" - nastąpi próba zalogowania się do profilu ePUAP i automatycznego podpisania pliku. Jeśli wybierzesz sposób podpisywania "Z użyciem karty kryptograficznej", od razu po wygenerowaniu pliku JPK zostaniesz poproszony o samodzielne podpisanie pliku.
Uwaga! Automatyczne podpisywanie pliku przez ePUAP działa tylko w niektórych konfiguracjach kont. Ministerstwo Finansów nie udostępnia żadnej dokumentacji ani żadnego interfejsu dostępowego umożliwiającego podpisanie pliku za pomocą ePUAP.
Podpisywanie jest wykonane przez naszą firmę samodzielnie i działa z kontami w takiej konfiguracji do jakiej uzyskaliśmy dostęp:
* potwierdzone w urzędzie, a nie za pomocą systemu bankowego
* wykorzystujące sposób logowania za pomocą loginu i hasła
* wykorzystujące autoryzację za pomocą SMSa z PZePUAP
* nie posiadającego dodatkowych profili, na przykład firmowych.
Jeśli automatyczne podpisanie pliku na Twoim koncie nie powiedzie się, zmień sposób podpisywania na "Z użyciem karty kryptograficznej" i podpisz plik za pomocą ePUAP ręcznie. Proces podpisywania opisaliśmy tutaj.
W trakcie procesu automatycznego podpisywania za pomocą ePUAP zostaniesz poproszony o podanie loginu/adresu e-mail i hasła służącego do zalogowania się do platformy ePUAP [10]. Jeśli chcesz, dane logowania zostaną zapamiętane - zaznacz w tym celu pole wyboru "Zapamiętaj dane logowania" [11]
Jeśli wybierzesz sposób "Z użyciem karty kryptograficznej" lub proces podpisywania automatycznego przez ePUAP nie powiedzie się, po wygenerowaniu pliku JPK zostaniesz poproszony o jego ręczne podpisanie.
- Plik, który musisz podpisać pokazany jest w polu [12]. Wskaż go w aplikacji podpisującej lub wyślij na ePUAP i podpisz (jeśli nie wiesz, jak podpisać plik za pomocą ePUAP, naciśnij link "Dowiedz się, jak podpisać plik za pomocą ePUAP" w programie ([13])).
Nazwę pliku możesz zaznaczyć i skopiować do schowka nazwę pliku, aby łatwiej go wskazać aplikacji podpisującej.
Plik znajduje się w lokalizacji wskazanej wcześniej ([4]).
- Podpisany plik, jeśli to możliwe, umieść w miejscu i pod nazwą wskazaną w polu [14] (również możesz zaznaczyć i skopiować do schowka nazwę tego pliku). Program wykryje obecność podpisanego pliku i proces wysyłki będzie automatycznie kontynuowany. Jeśli jednak jest to dla Ciebie niewygodnie, lub aplikacja podpisująca nie oferuje zmiany nazwy pliku - po prostu otwórz lokalizację podpisanego pliku w Eksploratorze Windows, a sam plik przeciągnij i upuść na pole [15]. Program pozyska dzięki temu informację o położeniu podpisanego pliku i dalszy proces wysyłki będzie automatycznie kontynuowany.
Po podpisaniu pliku, zamknij okno samodzielnego podpisywania przyciskiem "Zamknij to okno" [16], jeśli okno nie zamknęło się samo.
Gdy wysyłka zostanie zakończona, JPK otrzyma numer referencyjny ([17]).
Od tego czasu poprawianie i usuwanie JPK jest niemożliwe
Bieżący status przetwarzania sprawdzisz przyciskiem "Status przetwarzania" ([18]).
W wyniku sprawdzenia statusu przetwarzania otrzymasz komunikat z numerem statusu i jego opisem ([19])
Zaraz po zakończeniu wysyłki status powinien brzmieć 120 - Sesja została poprawnie zakończona. Dane zostały poprawnie zapisane. Trwa weryfikacja dokumentu.
Następnie status zmienia się na 301, 302 lub 303. Taki stan utrzymuje się, w zależności od obciążenia serwerów Ministerstwa, nawet do kilkudziesięciu godzin.
Jeśli status początkowy jest inny niż 120, 301, 302 lub 303, oznacza to problem z wysyłką, i UPO w tej sytuacji nigdy nie nadejdzie. Należy wtedy na podstawie bieżącego statusu rozpoznać i usunąć przyczynę problemu a następnie ponowić wysyłkę pliku JPK. Jeśli status 120, 301, 302, 303 utrzymuje się bardzo długo (kilka dni) - proszę kontaktować się telefonicznie lub mailowo [z infolinią Ministerstwa Finansów].
Finalnym statusem jest status 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO.. Po uzyskaniu tego statusu - w kolumnie UPO zobaczysz napis "TAK" ([20]) a przycisk [21] zmieni się na "Drukuj UPO" umożliwiając wydruk UPO na formularzu urzędowym.
Program automatycznie co jakiś czas sprawdza, czy UPO zostało wygenerowane - nie musisz w tym celu nic robić.
Pełna lista statusów wysyłki
Statusy można podzielić na 5 grup.
- 1xx – Kody określające sytuacje związane ze stanem sesji (np. rozpoczęta, wygasła)
- 2xx – Kody określające prawidłowe zakończenie procesu przetwarzania dokumentu
- 3xx – Kody informujące o fazie przetwarzania dokumentu
- 4xx – Kody określające niewłaściwe zakończenie procesu przetwarzania dokumentu
- 5xx – Kody określające nieprawidłowe zakończenie procesu przetwarzania dokumentu
Kody "pozytywne" oznaczyliśmy jako (jasnozielone), kody "negatywne" na (czerwono)
- 100 Rozpoczęto sesję przesyłania plików.
- 101 Odebrano X z Y zadeklarowanych plików.
- 102 Proszę o ponowne przesłanie żądania UPO.
- 110 Sesja wygasła, nie przesłano zadeklarowanej liczby plików.
- 120 Sesja została poprawnie zakończona. Dane zostały poprawnie zapisane. Trwa weryfikacja dokumentu.
- 200 Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO.
- 300 Nieprawidłowy numer referencyjny.
- 301 Dokument w trakcie przetwarzania, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu.
- 302 Dokument wstępnie przetworzony, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu.
- 303 Dokument w trakcie weryfikacji podpisu, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu.
- 401 Weryfikacja negatywna – dokument niezgodny ze schematem XSD.
- 403 Dokument z niepoprawnym podpisem.
- 404 Dokument z nieważnym certyfikatem.
- 405 Dokument z odwołanym certyfikatem.
- 406 Dokument z certyfikatem z nieobsługiwanym dostawcą.
- 407 Przesłałeś duplikat dokumentu. Numer referencyjny oryginału to XXXXXXXX
- 408 Dokument zawiera błędy uniemożliwiające jego przetworzenie.
- 409 Dokument zawiera niewłaściwą ilość i/lub rodzaj elementów.
- 410 Przesłane pliki nie są prawidłowym archiwum ZIP.
- 411 Błąd podczas scalania dokumentu (dokument nieprawidłowo podzielony).
- 412 Dokument nieprawidłowo zaszyfrowany.
- 413 Suma kontrolna dokumentu niezgodna z deklarowana wartością.
- 414 Suma kontrolna części dokumentu (pliku ...) niezgodna z deklarowaną wartością.
- 415 Przesłany rodzaj dokumentu nie jest obsługiwany w systemie.
Ręczna kontrola statusu wysyłki
Istnieje możliwość ręcznego skontrolowania statusu wysyłki bezpośrednio na stronach Ministerstwa Finansów.
Jeśli JPK został wysłany za pośrednictwem e-bramki JPK_VAT (podpis kwotą przychodu), proszę udać się pod adres https://mikro-jpk.mf.gov.pl/?action=GetSendFileInfo&refno=xxx gdzie zamiast xxx wstawiamy numer referencyjny
Jeśli JPK został wysłany za pośrednictwem strony e-Dokumenty (podpis ePUAPem lub podpisem kwalifikowanym), proszę udać się pod adres hhttps://e-dokumenty.mf.gov.pl/api/Storage/Status/xxx gdzie zamiast xxx wstawiamy numer referencyjny
Numer referencyjny można przepisać z listy dokumentów JPK w programie, lub skopiować go do schowka (prawy przycisk myszy na liście, pozycja Kopiuj numer referencyjny do schowka)