Wysyłanie JPK do Ministerstwa Finansów: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 60: | Linia 60: | ||
+ | Gdy wysyłka zostanie zakończona, JPK otrzyma numer referencyjny (<span style="color: Green">'''[17]'''</span>). | ||
+ | Od tego czasu poprawianie i usuwanie JPK jest niemożliwe | ||
+ | Bieżący status przetwarzania sprawdzisz przyciskiem "Status przetwarzania" (<span style="color: Green">'''[18]'''</span>). | ||
[[Grafika:jpkwysylka7.png|800px|thumb|center|Wysyłanie zakończone, sprawdzanie statusu przetwarzania]] | [[Grafika:jpkwysylka7.png|800px|thumb|center|Wysyłanie zakończone, sprawdzanie statusu przetwarzania]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | W wyniku sprawdzenia statusu przetwarzania otrzymasz komunikat z numerem statusu i jego opisem (<span style="color: Green">'''[19]'''</span>) | ||
+ | |||
+ | Zaraz po zakończeniu wysyłki status powinien brzmieć '''120''' ''- Sesja została poprawnie zakończona. Dane zostały poprawnie zapisane. Trwa weryfikacja dokumentu.'' | ||
+ | |||
+ | Następnie status zmienia się na 301, 302 lub 303. Taki stan utrzymuje się, w zależności od obciążenia serwerów Ministerstwa, nawet do kilkudziesięciu godzin. | ||
+ | |||
[[Grafika:jpkwysylka8.png|800px|thumb|center|Status przetwarzania]] | [[Grafika:jpkwysylka8.png|800px|thumb|center|Status przetwarzania]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Finalnym statusem jest status '''200''' ''- Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO.''. Po uzyskaniu tego statusu - w kolumnie UPO zobaczysz napis "TAK" (<span style="color: Green">'''[20]'''</span>) - przycisk zmieni się na "Drukuj UPO" (<span style="color: Green">'''[21]'''</span>) umożliwiając wydruk UPO na formularzu urzędowym. | ||
+ | |||
[[Grafika:jpkwysylka9.png|800px|thumb|center|Wydruk UPO]] | [[Grafika:jpkwysylka9.png|800px|thumb|center|Wydruk UPO]] |
Wersja z 09:41, 15 lut 2018
Proces wysyłki pliku JPK do Ministerstwa Finansów
W artykule posługujemy się zrzutami ekranu z procesu wysyłania pliku do Ministerstwa Finansów. Każdy zrzut ekranu posiada naniesione graficzne symbole pomocnicze w postaci zielonych strzałek oraz zielonych kółek z cyframi. Cyfry z kółek są używane w opisach nad obrazkami, gdzie występują zapisane w nawiasach kwadratowych, np. [1].
Zacznij od stworzenia pliku JPK_VAT i kontroli poprawności występujących w nim dokumentów i kwot. Jeśli wszystko będzie się zgadzać, przystąp do wysyłki.
Wysłać dokument JPK można z dwóch miejsc:
- Bezpośrednio z okna tworzena/edycji pliku JPK naciskając przycisk "Wyślij JPK" [1]
- Po wybraniu dokumentu na liście dokumentów JPK (Dokumenty->JPK->Lista dokumentów JPK) [2] i naciśnięciu przycisku "Wyślij JPK" [3]
Proces wysyłki zapoczątkowany zostanie pokazaniem okna ustawień eksportu. W górnej części będzie widoczna ścieżka, w której znajdzie się plik przeznaczony do podpisania. Możesz wybrać inną ścieżkę przyciskiem [4] lub pozostawić ścieżkę domyślną. Ta ścieżka będzie potrzebna, aby odnaleźć plik do podpisania, i wskazać go aplikacji podpisującej lub wysłać w celu podpisania na platformę ePUAP. Wybierz, jak chcesz podpisać plik klikając w sposób podpisywania [5] lub w przycisk "Konfiguruj". Proces wysyłki rozpocznie się po naciśnięciu przycisku [6]
Postęp procesu wysyłki podzielony jest na etapy. Stan etapu zobrazowany jest przez ikony [7]. Zielona ikonka "Ok" oznacza, że etap został pomyślnie zakończony. Animowana niebieska ikona oczekiwania wskazuje, że ten etap właśnie trwa. Jeśli z jakiegoś powodu dany etap nie powiedzie się, ikona zmieni się na czerwony krzyż.
Tekstowy zapis (log) procesu wysyłki można zaobserwować poniżej ([8]). W trakcie trwania proces wysyłki można anulować przyciskiem "Anuluj" [9]. Gdy wysyłka się zakończy, przycisk zmieni ikonę na "Ok" oraz napis na "Zamknij".
Jeśli wybierzesz sposób podpisywania za pomocą "Profiu Zaufanego na platformie ePUAP" - nastąpi próba zalogowania się do profilu ePUAP i automatycznego podpisania pliku. Jeśli wybierzesz sposób podpisywania "Z użyciem karty kryptograficznej", od razu po wygenerowaniu pliku JPK zostaniesz poproszony o samodzielne podpisanie pliku.
Uwaga! Automatyczne podpisywanie pliku przez ePUAP działa tylko w niektórych konfiguracjach kont. Ministerstwo Finansów nie udostępnia żadnej dokumentacji ani żadnego interfejsu dostępowego umożliwiającego podpisanie pliku za pomocą ePUAP.
Podpisywanie jest wykonane przez naszą firmę samodzielnie i działa z kontami w takiej konfiguracji do jakiej uzyskaliśmy dostęp:
* potwierdzone w urzędzie, a nie za pomocą systemu bankowego
* wykorzystujące sposób logowania za pomocą loginu i hasła
* wykorzystujące autoryzację za pomocą SMSa z PZePUAP
* nie posiadającego dodatkowych profili, na przykład firmowych.
Jeśli automatyczne podpisanie pliku na Twoim koncie nie powiedzie się, zmień sposób podpisywania na "Z użyciem karty kryptograficznej" i podpisz plik za pomocą ePUAP ręcznie. Proces podpisywania opisaliśmy tutaj.
W trakcie procesu automatycznego podpisywania za pomocą ePUAP zostaniesz poproszony o podanie loginu/adresu e-mail i hasła służącego do zalogowania się do platformy ePUAP [10]. Jeśli chcesz, dane logowania zostaną zapamiętane - zaznacz w tym celu pole wyboru "Zapamiętaj dane logowania" [11]
Jeśli wybierzesz sposób "Z użyciem karty kryptograficznej" lub proces podpisywania automatycznego przez ePUAP nie powiedzie się, po wygenerowaniu pliku JPK zostaniesz poproszony o jego ręczne podpisanie.
- Plik, który musisz podpisać pokazany jest w polu [12]. Wskaż go w aplikacji podpisującej lub wyślij na ePUAP i podpisz (jeśli nie wiesz, jak podpisać plik za pomocą ePUAP, naciśnij link "Dowiedz się, jak podpisać plik za pomocą ePUAP" w programie ([13])).
Nazwę pliku możesz zaznaczyć i skopiować do schowka nazwę pliku, aby łatwiej go wskazać aplikacji podpisującej.
Plik znajduje się w lokalizacji wskazanej wcześniej ([4]).
- Podpisany plik, jeśli to możliwe, umieść w miejscu i pod nazwą wskazaną w polu [14] (również możesz zaznaczyć i skopiować do schowka nazwę tego pliku). Program wykryje obecność tego pliku i proces wysyłki będzie automatycznie kontynuowany. Jeśli jednak jest to dla Ciebie niewygodnie, lub aplikacja podpisująca nie oferuje zmiany nazwy pliku - po prostu otwórz lokalizację podpisanego pliku w Eksploratorze Windows, a sam plik przeciągnij i upuść na pole [15]. Program pozyska dzięki temu informację o położeniu podpisanego pliku i dalszy proces wysyłki będzie automatycznie kontynuowany.
Po podpisaniu pliku, zamknij okno samodzielnego podpisywania przyciskiem "Zamknij to okno" [16], jeśli okno nie zamknęło się samo.
Gdy wysyłka zostanie zakończona, JPK otrzyma numer referencyjny ([17]).
Od tego czasu poprawianie i usuwanie JPK jest niemożliwe
Bieżący status przetwarzania sprawdzisz przyciskiem "Status przetwarzania" ([18]).
W wyniku sprawdzenia statusu przetwarzania otrzymasz komunikat z numerem statusu i jego opisem ([19])
Zaraz po zakończeniu wysyłki status powinien brzmieć 120 - Sesja została poprawnie zakończona. Dane zostały poprawnie zapisane. Trwa weryfikacja dokumentu.
Następnie status zmienia się na 301, 302 lub 303. Taki stan utrzymuje się, w zależności od obciążenia serwerów Ministerstwa, nawet do kilkudziesięciu godzin.
Finalnym statusem jest status 200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO.. Po uzyskaniu tego statusu - w kolumnie UPO zobaczysz napis "TAK" ([20]) - przycisk zmieni się na "Drukuj UPO" ([21]) umożliwiając wydruk UPO na formularzu urzędowym.