Podpisywanie pliku za pomocą Profilu Zaufanego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Baza wiedzy Sokaris
(Nowa strona: <span style="color: red">UWAGA! Od dnia '''26 lutego 2018''' roku poniższy opis nie działa, gdyż Ministestwo Finansów zablokowało możliwość podpisywania plików za pomocą plat...)
 
m
Znacznik: edytor kodu źródłowego 2017
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
<span style="color: red">UWAGA!
 
Od dnia '''26 lutego 2018''' roku poniższy opis nie działa, gdyż Ministestwo Finansów zablokowało możliwość podpisywania plików za pomocą platformy ePUAP. Jednocześnie została utworzona nowa ścieżka podpisu za pomocą portalu obywatel.gov.pl: [https://obywatel.gov.pl/podatki/podpisz-jpk_vat-profilem-zaufanym kliknij tutaj, aby podpisać plik]</span>
 
 
 
 
== Podpisywanie plików za pomocą Profilu Zaufanego i platformy obywatel.gov.pl==
 
== Podpisywanie plików za pomocą Profilu Zaufanego i platformy obywatel.gov.pl==
  
<span style="color: Orange">W artykule posługujemy się zrzutami ekranu z procesu podpisywania plików za pomocą Profilu Zzaufanego. Każdy obrazek posiada naniesione graficzne symbole pomocnicze w postaci zielonych strzałek oraz zielonych kółek z cyframi. Cyfry z kółek są używane w opisach nad obrazkami, gdzie występują zapisane w nawiasach kwadratowych, np. [1].</span>
+
<span style="color: Orange">W artykule posługujemy się zrzutami ekranu z procesu podpisywania plików za pomocą Profilu Zaufanego. Każdy obrazek posiada naniesione graficzne symbole pomocnicze w postaci zielonych strzałek oraz zielonych kółek z cyframi. Cyfry z kółek są używane w opisach nad obrazkami, gdzie występują zapisane w nawiasach kwadratowych, np. [1].</span>
  
  
Linia 11: Linia 7:
  
  
[https://obywatel.gov.pl/podatki/podpisz-jpk_vat-profilem-zaufanym https://obywatel.gov.pl/podatki/podpisz-jpk_vat-profilem-zaufanym]
+
[https://moj.gov.pl/uslugi/signer/upload?xFormsAppName=SIGNER https://moj.gov.pl/uslugi/signer/upload?xFormsAppName=SIGNER]
  
  
[[Grafika:obywatel1.png|800px|thumb|center|Podpisywanie JPK]]
+
[[Grafika:obywatel1.png|800px|thumb|center|Serwis Obywatel]]
  
  
Na powyższym obrazku klikamy na "Zaloguj się" [1].
+
Na powyższym obrazku klikamy na "PODPISZ JPK_VAT" [1]
  
  
 +
[[Grafika:obywatel2.png|800px|thumb|center|Prośba o zalogowanie przez Profil Zaufany]]
  
  
Następnie wpisujemy login lub e-mail [2], który jest przypisany do naszego PZ. Podajemy hasło [3] i klikamy przycisk "Zaloguj mnie" [4].
+
Otworzy się wtedy dodatkowe okienko z prośbą o zalogowanie do PZ, w tym oknie należy wybrać przycisk "Zaloguj się" [2]
  
  
[[Grafika:obywatel2.png|800px|thumb|center|Podpisywanie JPK]]
+
[[Grafika:obywatel345.png|800px|thumb|center|Logowanie do Profilu Zaufanego]]
[[Grafika:obywatel345.png|800px|thumb|center|Podpisywanie JPK]]
 
[[Grafika:obywatel6.png|800px|thumb|center|Podpisywanie JPK]]
 
[[Grafika:obywatel7.png|800px|thumb|center|Podpisywanie JPK]]
 
[[Grafika:obywatel89.png|800px|thumb|center|Podpisywanie JPK]]
 
[[Grafika:obywatel1011.png|800px|thumb|center|Podpisywanie JPK]]
 
[[Grafika:obywatel121314.png|800px|thumb|center|Podpisywanie JPK]]
 
  
  
 +
Zostaniemy przekierowani do serwisu Profil Zaufany, gdzie konieczne jest zalogowanie na nasz osobisty profil.
 +
Aby to zrobić wpisujemy login lub e-mail [3], który jest przypisany do naszego PZ. Podajemy hasło [4] i klikamy przycisk "Zaloguj mnie" [5].
  
 +
Od razu po zalogowaniu zostaniemy przekierowani z powrotem do serwisu Obywatel, gdzie czeka już formularz do podpisu pliku z metadanymi JPK.
  
  
 +
----
 +
<span style="color: crimson; font-weight: bold;">UWAGA!</span>
  
 +
<span style="color: crimson;">
 +
W tym miejscu warto wyjaśnić największe nieporozumienie jakie występuje w całym procesie wysyłki JPK i przez które pojawia się najwięcej problemów. </span>
  
 +
<span style="color: crimson; font-weight: bold;">
 +
{{Podkreślenie|Nie podpisuje się właściwego pliku JPK z danymi}} (np. JPK_VAT czy JPK_FA), podpisujemy jedynie tzw. plik metadanych JPK!
 +
</span>
  
 +
<span style="color: crimson;">
 +
Plik metadanych to dodatkowy plik jaki powstaje w trakcie przetwarzania przez program właściwego pliku JPK. Plik metadanych ma niewielki rozmiar (około 2 kilobajty) i nie zawiera w sobie danych o fakturach. Plik metadanych zawiera w nazwie słowa '''InitUpload''' i jest plikiem '''XML'''. Przykładowo nazwa pliku metadanych wygląda np. tak:</span>
  
Po poprawnym zalogowaniu do serwisu ePUAP należy przejść do Skrzynki z dokumentami, wykonujemy to poprzez kliknięcie "Moja Skrzynka" [5].
+
2018-02-26_09_30_29_jpk_vat_PLN_'''InitUpload'''.xml
  
 
+
<span style="color: crimson;">
[[Grafika:epuap5.png|800px|thumb|center|ePUAP - skrzynka na dokumenty]]
+
I właśnie ten plik należy podpisać Profilem Zaufanym. Nie należy podpisywać innych plików!
 
+
<span>
 
 
Skrzynka jest podzielona na kilka folderów, nas interesuje folder "Robocze" [6] w który należy kliknąć.
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap6.png|800px|thumb|center|Skrzynka robocza]]
 
 
 
 
 
W folderze "Robocze" mogą już występować pliki z poprzednich sesji lub może on być pusty jak na poniższym zrzucie. Aby podpisać plik musimy go najpierw wysłać do serwera ePUAP. W tym celu klikamy przycisk "Dodaj plik z dysku" [7].
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap7.png|800px|thumb|center|Dodawanie pliku]]
 
 
 
 
 
Po kliknięciu przycisku "Dodaj plik z dysku" otworzy się windowsowe okno dialogowe służące do wyboru pliku z dysku naszego komputera. Należy [[Wysyłanie_JPK_do_Ministerstwa_Finansów#reczne_podpisywanie_pliku|znaleźć odpowiedni plik na dysku i go wskazać]] [8] a następnie nacisnąć przycisk "Otwórz" [9].
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap89.png|800px|thumb|center|Wybór pliku z dysku komputera]]
 
 
 
 
 
Po zatwierdzeniu okno dialogowe zniknie a wskazany plik pojawi się w górnej części strony [10] gotowy do wysłania do serwera (w tej chwili jeszcze nie jest wysłany!). Aby wysłać plik do serwisu ePUAP należy kliknąć przycisk "Dodaj" [11].
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap1011.png|800px|thumb|center|Wysłanie pliku do serwisu ePUAP]]
 
 
 
 
 
Po poprawnym wysłaniu pliku na stronie ePUAP wyświetli się komunikat "Dokument został przesłany na serwer" [12].
 
Kolejnym krokiem będzie jego podpisanie, aby to zrobić należy kliknąć w nazwę wysłanego dokumentu widoczną w liście dokumentów [13].
 
  
  
[[Grafika:epuap1213.png|800px|thumb|center|Potwierdzenie wysłania pliku do ePUAP]]
+
Przy okazji warto pokazać gdzie znaleźć plik metadanych do podpisania przy korzystaniu z aplikacji Faktua-NT lub Sapio, na poniższym obrazku nazwę i lokalizację tego pliku zaznaczono czerwoną strzałką na oknie służącym do podpisywania plików metadanych:
 
 
 
 
Po przeładowaniu strony zobaczymy nazwę wskazanego dokumentu [14] oraz przycisk "Podpisz" [15], który zainicjuje proces podpisywania dokumentu.
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap1415.png|800px|thumb|center|Podpisywanie pliku za pomocą PZ]]
 
 
 
 
 
Po kliknięciu "Podpisz" ePUAP wyświetli okno z pytaniem czy podpisać dokument mimo braku postaci wizualnej, należy potwierdzić pytanie przyciskiem "Tak" [16].
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap16.png|800px|thumb|center|Pytanie techniczne]]
 
 
 
 
 
Kolejnym krokiem będzie wybór sposobu podpisania pliku, za pomocą certyfikatu kwalifikowanego (czytnika z kartą) lub za pomocą Profilu Zaufanego, wskazujemy oczywiście "Podpisz Profilem Zaufanym" [17] i oczekujemy na kod SMS, który zostanie wysłany na nasz telefon.
 
 
 
 
 
[[Grafika:epuap17.png|800px|thumb|center|Wybór PZ jako źródła podpisu]]
 
 
 
  
  
 +
[[Grafika:NTSciezkiJPK.png|800px|thumb|center|Sprawdzanie i wysyłanie pliku metadanych]]
 
----
 
----
<span style="color: crimson; font-weight: bold;">UWAGA!</span>
 
  
<span style="color: crimson; font-weight: bold;">
 
Jeśli Profil Zaufany został założony za pośrdnictwem banku to pojawi się dodatkowy etap autoryzacji przez stronę banku. Aby przeczytać o tym etapie proszę przejść do poniższego artykułu:
 
  
[[Autoryzacja PZ założonego przez bank]]
+
Zatem na poniższym formularzu klikamy przycisk "Wybierz plik z dysku" [6] LUB przeciągamy myszą odpowiedni plik z dysku i czekamy, aż zostanie wysłany na serwer i sprawdzony.
  
Jeśli jednak PZ był potwierdzany w urzędzie (ZUS, US, UMiG itp.) to proszę nie klikać w powyższego linka i czytać dalej.
 
<span>
 
----
 
  
 +
[[Grafika:obywatel6.png|800px|thumb|center|Wybór pliku z metadanymi JPK do podpisu]]
  
Po chwili otrzymamy na telefon wiadomość SMS od PZePUAP o treści podobnej do:
 
  
Kod autoryzacyjny nr 1 z dnia 08.02.2018: 564265
+
Wysyłka pliku trwa chwilę, w tym czasie na ekranie widzimy animację i komunikat "Trwa przesyłanie i sprawdzanie pliku" [7]
  
Podany kod należy przepisać w polu [18] i nacisnąć przycisk "Potwierdź" [19].
 
  
 +
[[Grafika:obywatel7.png|800px|thumb|center|Sprawdzanie i wysyłanie pliku metadanych]]
  
[[Grafika:epuap1819.png|800px|thumb|center|Wpisanie kodu otrzymanego za pomocą SMS z PZ]]
 
  
 +
Gdy proces zakończy się powodzeniem w miejscu komunikatu o wysyłce pojawi się nazwa wysłanego pliku [8].
 +
W tym momencie pozostaje tylko podpisanie pliku PZ, robimy to klikając w przycisk "PODPISZ PROFILEM ZAUFANYM" [9].
  
Jeśli podaliśmy prawidłowy kod z SMS to poniżej nazwy podpisywanego pliku pojawi się informacja "Podpis prawidłowy - imię nazwisko" [20]. Oznacza to, że plik jest już podpisany i pozostało nam go pobrać z serwera ePUAP na dysk naszego komputera. Aby to wykonać klikamy "Pobierz" [21].
 
  
  
[[Grafika:epuap2021.png|800px|thumb|center|Pobranie podpisanego pliku]]
+
[[Grafika:obywatel89.png|800px|thumb|center|Podpisywanie wysłanego pliku metadanych]]
  
  
Przeglądarka może zapytać jeszcze czy pobierany plik otworzyć czy zapisać na dysku, koniecznie wybieramy "Zapisz" [22].
+
Po chwili otrzymamy na telefon wiadomość SMS od PZ o treści podobnej do:
  
 +
Kod autoryzacyjny nr 1 z dnia 26.02.2018: 25685456
  
[[Grafika:epuap22.png|800px|thumb|center|Zapisanie podpisanego pliku na dysku lokalnym komputera]]
+
Podany kod należy przepisać w polu [10] i nacisnąć przycisk "AUTORYZUJ I PODPISZ DOKUMENT" [11].
  
  
Zapisując plik jeśli to możliwe wskażmy mu miejsce zapisu takie jakie miał plik źródłowy, który podpisywaliśmy, a na końcu nazwy należy dopisać .xades (kropka i słowo xades bez żadnych spacji). Czyli jeśli podpisywany plik miał nazwę:
+
[[Grafika:obywatel1011.png|800px|thumb|center|Wprowadzanie kodu autoryzacyjnego]]
  
  
2018-02-06_15_54_18_jpk_vat_PLN_InitUpload.xml
+
I to już ostatni etap, na ekranie pojawi się informacja o poprawnym podpisaniu pliku [12].
 +
W tej sytuacji pozostaje tylko pobrać podpisany plik i zapisać go na dysku komputera, aby to zrobić klikamy przycisk "ZAPISZ" [13].
 +
W zależności od używanej przeglądarki plik zostanie zapisany w domyślnym katalogu zapisu plików pobieranych z internetu oraz może się pojawić na dolnej belce przeglądarki [14].
  
  
to podpisany plik, pobrany z ePUAP powinien się nazywać:
+
[[Grafika:obywatel121314.png|800px|thumb|center|Podpisywanie zakończone powodzeniem]]
  
  
2018-02-06_15_54_18_jpk_vat_PLN_InitUpload.xml.xades
 
  
 +
Zapisany na dysku plik jest gotowym, podpisanym plikiem metadanych jaki teraz może zostać wysłany do MF w ramach obowiązku JPK.
  
Zapisany na dysku plik jest gotowym, podpisanym plikiem jaki teraz może zostać wysłany do MF w ramach obowiązku JPK.
+
Ten właśnie plik należy przeciągnąć do okna programu Faktura-NT lub Sapio, które zostało pokazane wyżej przy okazji opisu czym jest plik metadanych.

Aktualna wersja na dzień 20:07, 9 lut 2022

Podpisywanie plików za pomocą Profilu Zaufanego i platformy obywatel.gov.pl

W artykule posługujemy się zrzutami ekranu z procesu podpisywania plików za pomocą Profilu Zaufanego. Każdy obrazek posiada naniesione graficzne symbole pomocnicze w postaci zielonych strzałek oraz zielonych kółek z cyframi. Cyfry z kółek są używane w opisach nad obrazkami, gdzie występują zapisane w nawiasach kwadratowych, np. [1].


Aby podpisać plik Profilem Zaufanym (dalej zwanym PZ) należy udać się pod adres:


https://moj.gov.pl/uslugi/signer/upload?xFormsAppName=SIGNER


Serwis Obywatel


Na powyższym obrazku klikamy na "PODPISZ JPK_VAT" [1]


Prośba o zalogowanie przez Profil Zaufany


Otworzy się wtedy dodatkowe okienko z prośbą o zalogowanie do PZ, w tym oknie należy wybrać przycisk "Zaloguj się" [2]


Logowanie do Profilu Zaufanego


Zostaniemy przekierowani do serwisu Profil Zaufany, gdzie konieczne jest zalogowanie na nasz osobisty profil. Aby to zrobić wpisujemy login lub e-mail [3], który jest przypisany do naszego PZ. Podajemy hasło [4] i klikamy przycisk "Zaloguj mnie" [5].

Od razu po zalogowaniu zostaniemy przekierowani z powrotem do serwisu Obywatel, gdzie czeka już formularz do podpisu pliku z metadanymi JPK.



UWAGA!

W tym miejscu warto wyjaśnić największe nieporozumienie jakie występuje w całym procesie wysyłki JPK i przez które pojawia się najwięcej problemów.

Nie podpisuje się właściwego pliku JPK z danymi (np. JPK_VAT czy JPK_FA), podpisujemy jedynie tzw. plik metadanych JPK!

Plik metadanych to dodatkowy plik jaki powstaje w trakcie przetwarzania przez program właściwego pliku JPK. Plik metadanych ma niewielki rozmiar (około 2 kilobajty) i nie zawiera w sobie danych o fakturach. Plik metadanych zawiera w nazwie słowa InitUpload i jest plikiem XML. Przykładowo nazwa pliku metadanych wygląda np. tak:

2018-02-26_09_30_29_jpk_vat_PLN_InitUpload.xml

I właśnie ten plik należy podpisać Profilem Zaufanym. Nie należy podpisywać innych plików!


Przy okazji warto pokazać gdzie znaleźć plik metadanych do podpisania przy korzystaniu z aplikacji Faktua-NT lub Sapio, na poniższym obrazku nazwę i lokalizację tego pliku zaznaczono czerwoną strzałką na oknie służącym do podpisywania plików metadanych:


Sprawdzanie i wysyłanie pliku metadanych


Zatem na poniższym formularzu klikamy przycisk "Wybierz plik z dysku" [6] LUB przeciągamy myszą odpowiedni plik z dysku i czekamy, aż zostanie wysłany na serwer i sprawdzony.


Wybór pliku z metadanymi JPK do podpisu


Wysyłka pliku trwa chwilę, w tym czasie na ekranie widzimy animację i komunikat "Trwa przesyłanie i sprawdzanie pliku" [7]


Sprawdzanie i wysyłanie pliku metadanych


Gdy proces zakończy się powodzeniem w miejscu komunikatu o wysyłce pojawi się nazwa wysłanego pliku [8]. W tym momencie pozostaje tylko podpisanie pliku PZ, robimy to klikając w przycisk "PODPISZ PROFILEM ZAUFANYM" [9].


Podpisywanie wysłanego pliku metadanych


Po chwili otrzymamy na telefon wiadomość SMS od PZ o treści podobnej do:

Kod autoryzacyjny nr 1 z dnia 26.02.2018: 25685456

Podany kod należy przepisać w polu [10] i nacisnąć przycisk "AUTORYZUJ I PODPISZ DOKUMENT" [11].


Wprowadzanie kodu autoryzacyjnego


I to już ostatni etap, na ekranie pojawi się informacja o poprawnym podpisaniu pliku [12]. W tej sytuacji pozostaje tylko pobrać podpisany plik i zapisać go na dysku komputera, aby to zrobić klikamy przycisk "ZAPISZ" [13]. W zależności od używanej przeglądarki plik zostanie zapisany w domyślnym katalogu zapisu plików pobieranych z internetu oraz może się pojawić na dolnej belce przeglądarki [14].


Podpisywanie zakończone powodzeniem


Zapisany na dysku plik jest gotowym, podpisanym plikiem metadanych jaki teraz może zostać wysłany do MF w ramach obowiązku JPK.

Ten właśnie plik należy przeciągnąć do okna programu Faktura-NT lub Sapio, które zostało pokazane wyżej przy okazji opisu czym jest plik metadanych.